Follow the facts: mobile first is een must
Dat je iets met mobile moet, is je ondertussen waarschijnlijk wel duidelijk. Maar wat precies? En waarom? Met deze cijfers wordt het onmiskenbaar dat je mobile first moet opnemen in je online marketing strategie.
Wat is mobile first?
Mobile first is een relatief nieuwe trend die voorschrijft dat we bij het ontwikkelen van websites eerst de mobiele gebruiker in gedachten moeten nemen. Mobile first-aanhangers gaan ervan uit dat een website voor het eerst op een mobiele telefoon wordt bezocht. Dit betekent:
- een klein beeldscherm
- vaak een langzamere internetverbinding
- kortere interacties
Die drie zaken vereisen samen een nieuwe aanpak in je online marketing strategie.
Die trend komt niet uit de lucht vallen. De mobile marketing cijfers van Marketingfacts laten zien dat steeds meer mensen een smartphone en tablet in hun bezit hebben:
- 72% van de Nederlands is in het bezit van een smartphone (cijfers van Q2 2012, dus het percentage is mogelijk nog gestegen)
- 51% van de Nederlandse huishoudens is in het bezit van een tablet (cijfers van Q3 en Q4 2013)
Je kunt echt niet meer om m-commerce heen
En we hebben die mobiele devices niet alleen in bezit, we doen er natuurlijk ook iets mee. Mensen gebruiken tegenwoordig verschillende apparaten en komen via diverse kanalen met een merk in aanraking voordat ze een online aankoop doen.
Uit recent onderzoek van Forrester Research blijkt dat smartphones en tablets steeds meer een vast onderdeel worden in de shopping journey van consumenten. Sterker nog, 65% van de consumenten begint de shopping journey op hun smartphone.
Ook onderzoek van NetSociety bevestigt dat de komst van mobiele apparaten de customer journey echt heeft veranderd. Mobiele devices spelen een cruciale rol in meerdere fases van het aankoopproces. En ook in de interactie met een merk staan smartphones en tablets centraal.
Bron: NetSociety, 2013
Een aantal mobile-statistieken van Google laten ook zien dat we iets met mobile moeten:
- 72% van de tabletbezitters doet wekelijks een aankoop vanaf hun tablet
- 89% van de mensen die online naar diensten zoeken, doet dit vanaf een mobiel apparaat
- 84% van de smartphone shoppers gebruikt hun telefoon in een fysieke winkel
- 80% van de consumenten die een mobiele telefoon willen kopen, doet online research en gebruikt daarbij gemiddeld 4 verschillende digitale bronnen
De cijfers van mobiel internetgebruik stijgen nog steeds en het m-commerce aandeel van de omzet uit online verkopen in de Benelux is afgelopen jaar ook nog met 14% gegroeid. Hoog tijd dus om je mobiele zaken op orde te brengen, want in m-commerce valt echt veel winst te behalen.
Smartphones zijn geen tablets (en andersom)
Ok, je moet dus iets met mobile. Maar voordat je gaat beginnen, is het heel belangrijk om een onderscheid te maken tussen de smartphone en de tablet. Ook al vallen ze allebei onder de term mobile, het onderscheid tussen de devices is beslissend voor een succesvolle mobile marketing strategie.
Bij Frankwatching brachten ze het al eens in kaart: smartphones en tablets verschillen enorm in het gebruik. Smartphones worden thuis en onderweg gebruikt, tablet bijna alleen maar thuis. Smartphones zijn echt persoonlijk, tablets hebben gewoonlijk meerdere gebruikers omdat ze gedeeld worden in een huishouden met meer personen.
Mobile first betekent ook responsive design
Een mobile first-benadering vereist responsive design. Consumenten schakelen tijdens het aankoopproces tussen verschillende apparaten en met responsive design maak je die overgang tussen devices zo soepel mogelijk.
Door mobile first en responsive design te combineren, creëer je een optimale gebruikerservaring. Kortom, mobile first en responsive webdesign zijn twee ontwikkelingen die hand in hand met elkaar gaan.
We sturen je heus niet het bos in
Overtuigd van de noodzaak van een mobile first-visie en een helpende hand nodig in het zetten van de juiste stappen? Neem vrijblijvend contact op met Elephant, dan kijken we samen met je naar de mogelijkheden.